Keresés

Akad néhány dolog a Bringakörúton ami kijavításra vár

Írjátok meg észrevételeiteket a Balatoni Bringakörúttal kapcsolatban az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre.

Veszélyes pontok a bringakörúton
• A rosszul belátható éles kanyarokat érdemes lenne tükrökkel és a kanyarra figyelmeztető előjelző táblákkal ellátni. Ezek a nagyon szűk kanyarok mindig magukban hordozzák a szembejövők oldalára történő átsodródás veszélyét. A Pilisi parkerdőgazdaság területén a szembejövő forgalomra is tábla figyelmeztet ott, ahol ez indokolt.
Ilyen, rosszul belátható kanyar van például Füred és Csopak között a nádasban.
• Ahol a terület adottságai lehetővé teszik, a nagyon kis ívű kanyarokat érdemes lenne kitágítani. Boglár és Fonyód között van ilyen nagyon éles derékszögű kanyar, de pl. Udvariban is derékszögű kanyarokkal kerüli ki a kerékpárút a futballpályát. De az legalább belátható.
• Almádi és Fűzfő között van egy hosszanti rács az úton, ami a keskeny kerekű biciklik számára veszélyes lehet. Sajnos ez az egyik irányból eléggé rosszul észrevehető.
• Számos helyen a kerékpárút közepébe épített acél vagy betonoszlopokkal akadályozták meg az autók behajtását. Számos ilyen oszlop azóta eltávolításra került, viszont egy 20 cm körüli csonk maradt a helyükön. Ez még veszélyesebb, mintha az egész oszlop ott lenne, hiszen alig lehet észrevenni, főleg csoportban haladás esetén, amikor kevésbé lehet előre tekinteni.
• Révfülöpön a hajóállomástól nyugatra levő szakasz egy viszonylag meredek rézsűvel rögtön a Balatonba szakad le, ami balesetveszélyes lehet, ha egy hirtelen elénk vágó másik kerékpáros vagy gyalogos útjából ki kell térni. Egy útpadka hasznos lenne itt.

Ahol indokolatlan a kerékpározás tilalma a kerékpárúttal párhuzamos úton
• Balatonberényben külön kiépített kerékpárút van. Ez önmagában jól használható, de a mellette haladó autóúton indokolatlan a kerékpározni tilos tábla kitűzése, mert nincs akkora forgalma, mivel ez egy összekötő út, és nem a 7-es főút. A kerékpárút viszont minden sarkon keresztezi a betorkolló utcákat.
• Bogláron a platánsor mellett is van kerékpárút, ami kellemes, árnyékos jellege miatt inkább sétaútnak alkalmas. Az utca forgalma egyáltalán nem indokolja, hogy itt ne lehessen kerékpározni.
• Lellén, a Lelle felső felé vezető út egy szakaszán széles, járda jellegű kerékpárút van ott, ahol az utca is széles és kis forgalmú. Ez a „kerékpárút” sokkal inkább babakocsitolásra alkalmas, sőt arra kimondottan ideális, mert igen jó minőségű aszfalt.

A kerékpárút nyomvonala körüli kérdések
• Balatonfűzfő és Kenese illetve Kenese és Akarattya között a kerékpárút a 71-es út Balatonnal átellenes oldalán halad. Fűzfő és Kenese között valószínűleg ez szükségszerű, mert a másik oldalon nincs hely, a vasút szinte közvetlenül a parton halad.
Kenese és Akarattya között viszont a 71-esnél is nagyobb szintet kell leküzdeni. Itt valószínűleg lehetne ideálisabb nyomvonalat találni. Emiatt viszont a kerékpárút többször keresztezi a 71-est.
• Az északi parton sok helyen előfordul, hogy a kerékpárút hol a part közelében, néhány kilométert megtéve viszont a hegyek oldalában halad tovább, a közöttük levő összekötő út viszont jelentős többletkilométerekkel és szintemelkedéssel terheli a kerekezőket. Ezeken a szakaszokon érdemes lenne kedvezőbb nyomvonal kialakításának lehetőségét keresni.

A kerékpárút találkozásai más utakkal
• Több helyen előfordul, hogy a bringakörút elsőbbségadásra kötelezett a keresztező üdülőkhöz, kempingekhez bevezető utakkal szemben. Véleményem szerint ez indokolatlan, hiszen a bringakörút is egyfajta főútnak tekinthető. Ilyen van pl. Gyenesdiáson a kempingbe bevezető útnál.
• A déli part nagy részén a bringakörút nem önállóan kiépített kerékpárút, hanem kis forgalmú utcákon és összekötő utakon van elvezetve. Ezeket az utakat mégis értékelnünk kell, hiszen a többcélú használatból eredően sok esetben ezeket jobban karbantartják, mint a különálló kerékpárutakat, amelyekre igen ritkán jut figyelem. Meg lehet nézni például a Szárszó és Öszöd közötti szakasz minőségét.

A kerékpárutat érintő rendezvények
Valószínűleg nem lehet elkerülni, hogy különféle rendezvények – koncertek, kirakodóvásárok – alkalmával helyenként időlegesen a kerékpárutat más célra foglalják el. Ezt a kerékpárosoknak is el kell fogadniuk, mint ahogy rendezvények alkalmával az autóúton is vannak korlátozások. Az azonban elvárható a rendezvények szervezőitől, hogy az ilyen eseti lezárásokat időben jelezzék, lehetőleg ott, ahol célszerű letérési lehetőség van. Ha a helyi adottságok lehetővé teszik, érdemes erre az időre alkalmas – az országúttól különböző – elkerülő utat kijelölni.

K. András észrevételei